24
26

1840

Rederij de IJsel

Gouda in beweging

Baanbrekende ontwikkelingen in Gouda halverwege de negentiende eeuw op het gebied van verkeer en vervoer...

Begin negentiende eeuw maakt Nederland voor het eerst kennis met door stoom voortbewogen schepen. Na de succesvolle vaart van het eerste Nederlandse stoomschip ‘de Nederlander’ in 1823 schieten de stoombootrederijen als paddenstoelen uit de grond. Rederij de IJsel (met één s) is in 1840 de eerste in Gouda. Vele anderen volgen. De opkomst van het stoomschip is een grote sprong vooruit, maar betekent nog niet het einde van het ‘ouderwetse’ zeilschip. Als Gouda in 1855 aansluiting krijgt op het nieuwe spoornet tussen Rotterdam en Utrecht betekent dat een tweede revolutie op het gebied van verkeer en vervoer: de stoomtrein doet zijn intrede in Gouda.

Lees verder
De stoomboot Gouda-Rotterdam van rederij "De IJsel" op de Hollandse IJssel, gezien vanaf de Veerstal, circa 1920
Advertentie inzake hervatting van de stoombootdienst Rotterdam - Gouda v.v. met de stoomboot "de IJssel", juli 1842
De spoorbrug over de Gouwe met een passerende stoomtrein en onder de brug een passerende passagiersstoomboot, 1922